צורות בישול לאספרגוס

2012-04-04 06:31:37

אספרגוס הוא אחד הירקות האהובים עלי. אצילי, יפה וטעים ברעננותו. הוא שייך למשפחת השושניים, אליה משתייכים גם הבצל, השום והכרישה. באספרגוס יש 22 קלוריות ל-100 גרם, הוא נטול שומן וכולסטרול ועשיר בויטמינים B6 ,A ,C, אבץ, סיבים וחומצה פולית. על פי המוסד הבינלאומי לסרטן אספרגוס מכיל כמות גבוהה של גלוטטיון נוגד חמצון חזק במיוחד זהו אחד החומרים הלוחמים החזקים ביותר נגד סרטן.
 

כראוי לירק מפונק במיוחד, הומצאו שלל כלי מטבח במיוחד בשבילו: קולפן יעודי (המקלף את הקליפה הסיבית, לעתים, מבלי לפגוע בבשרו של הירק), סיר אידוי מיוחד (בו האספרגוסים מאודים בעמידה, כך שהחלק התחתון, הדורש אידוי ארוך יותר, עומד בתוך מים, והחלקים העליונים מתאדים בעדינות ונשארים פריכים) ועוד. אפשר, כמובן, לקלף אותו בעזרת קולפן רגיל (של גזר, תפוחי אדמה) ואפשר לאדות אותו בשושנת אידוי פשוטה, בסיר פסטה או בסיר רגיל, (אך לא בסיר ברזל, שיביא לשינוי צבעו של האספרגוס).
 

אספרגוס ניתן לאדות, לטגן, לצלות על גבי גריל,  או לצלות בתנור. הגבעולים העבים יותר - מתאימים לאידוי ולצלייה בגריל, הדקיקים – לטיגון ולהקפצה.
 

כשמבשלים אותו יש להפריד בין השליש התחתון של הגבעול, המעט סיבי, אותו יש לקלף ולבשל במי מלח במשך 10 דקות, ובין שני השליש הנותרים, העליונים, אותם ניתן לאדות בקלילות.
 

את האספרגוס יש לבשל מס' דקות בלבד על מנת לשמר את המרכיבים התזונתיים .

ניתן לשלב את האספרגוס גם בארוחות היומיומיות שלנו (יש לאדות את האספרגוס לפני הוספתו ):

- להוסיף לחביתה , לסלט תפוחי אדמה
- להוסיף קוביות אספרגוס לקוסקוס או לאורז
- ניתן להוסיף אספרגוס קצוץ לסלט הירקות
- אספרגוס מוקפץ:  ניתן לשלב אותו עם כל סוגי הירקות , בשרים  ,ואטריות.
- להוסיף כוס אחת של אספרגוס מבושל למנת הירקות היומית שלכם.


באידוי יש להמנע מבישול יתר. הדרך החביבה עליי לבישול אספרגוס היא זו המכונה "בישול ירוק", שיטה המתאימה לחלקיו העליונים של הגבעול: מבשלים אספרגוס בסיר עם מעט מים רותחים וקמצוץ מלח במשך 2 דקות, מעבירים מיידית לקערת מי קרח (יש לכם "קרחום" במקפיא? שטפו אותו, הכניסו אותו לקערת מי ברז והרי לכם קערת מי קרח בקלי קלות). שיטה זו דואגת לכך שהוא שלא יתבשל יתר על המידה, שומרת על פריכותו, על צבעו הירוק היפה ועל הויטמינים שבו.
 

אפשר להכין מאספרגוס קישים, מרקים, סלטים, פסטות, ושפע של מנות ראשונות מרשימות.