אודות האספרגוס - ערכים, גידול, אחסון

2012-04-04 06:32:13

אספרגוס - Asparagus officinalis (שם מדעי) הוא צמח ממשפחת האספרגיים.
הוא גדל פרא באזורים בעלי אקלים חם וממוזג של דרום ומרכז אירופה, באלג'יריה ובצפון-מערב אסיה, במיוחד בגדות נחלים, ומגודל בזנים שונים (כמאה במספר) כירק מאכל.
לאספרגוס גבעולים לבנים-אדמדמים בשרניים, עסיסיים, המכוסים סביב בעלים קטנים, ומתארכים מחוץ לקרקע בצורת קנים מסועפים וחלקים בצבע ירוק ובגובה 1.5-0.6 מטר. הענפים דמויי העלה הם מחטיים וחלקים, הפרי בצבע אדום-קטיפה.

סוגי אספרגוס
- אספרגוס לבן: כתוצאה מהערמת הקרקע בתהליך הגידול לא נחשפים הגבעולים, גם באורך של 20 סנטימטר, לאור, ולכן לא נוצר בהם כלורופיל. אספרגוס שמגודל כך מכנים אספרגוס לבן והוא מוכר רק מתחילת המאה ה-19. גדל באזור אלזס, בלגיה וצפון אפריקה. הוא נקטף מיד עם צמיחתו, לפני שהוא נחשף לאור. הוא שמנמן וטעמו עדין במיוחד

- אספרגוס ירוק: האספרגוס היחיד שגודל עד להכרת אספרגוס לבן. הוא אינו מוגן מקרני השמש, והוא בעל צבע ירוק עז לכל אורכו. גדל בעמק הרון ובאזורים הדרומיים של צרפת ואיטליה. הוא נקטף כאשר גופו גדל כ- 15 ס"מ מעל פני האדמה והוא נחשב לאספרגוס הטעים ביותר מבין שלושת הסוגים.

- אספרגוס סגול: במיוחד בצרפת מקובל לחכות עד שהגבעול מבצבץ אל מחוץ לאדמה וקצהו מקבל צבע ירוק-סגלגל. לסוג זה קוראים אספרגוס סגול. גדל בעמק הלואר, בשארנט (Charente) וגם באיטליה. נקטף לאחר שגדל מעט מעל פני האדמה.

ערכים תזונתיים
- האספרגוס מכיל 2.26% חלבונים, 0.31% שומן, 0.47% סוכר, 1.54% צלולוז, 0.57% אפר, 92.04% מים. הוא גורם לאפקט משתן- הסיבים שלהם עוזרים לנו לנקות את מערכת העיכול , ומסייעים לגוף להיפטר מהמים העודפים. אצל אנשים רבים גורם לשינוי משמעותי בריח השתן,מפחית התכווצויות רחם , מגביר ייצור חבל אצל אימהות מניקות  , בכמויות גדולות פועל כמעורר חשק  מיני . 
- אכילת אספרגוס לא מומלצת לאנשים הסובלים  מדלקת פרקים , דלקת במעי או דלקת בשלפוחית השתן , ועלול לגרום ל הופעת דם בשתן.
- המדע המודרני מצא כי אספרגוס הוא המקור המזון השני הטוב ביותר לחומצה פולית וקבוצת ויטמיניB (במיוחד ויטמין 9B ), הקשורים לירידה בסיכון למומים מולדים עצביים והורדת הסיכון למחלות לב ומחלות הכבד.
- על פי המוסד הבין לאומי לסרטן, אספרגוס מכיל כמות גבוהה של גלוטתיון, נוגד חמצון חזק במיוחד. זהו אחד החומרים הלוחמים החזקים ביותר נגד סרטן.
- האספרגוס הוא בעל ערך גבוה של ורוטין, שהוא בעל ערך על בחיזוק כלי הדם. אספרגוס הוא גם מקור טוב של חלבון, ויטמין A , ויטמין C, ויטמין E  ,סידן ,ברזל וסיבים תזונתיים.
- חומצת האמינו אספרגין קיבלה את שמה מצמח האספרגוס העשיר בה.
- 100 גרם אספרגוס מספקים רק 24 קלוריות.  אותה כמות מספקת 146 מ"ג של ויטמין B9 כי הוא 1 / 3 של קצבאות המומלצת היומית שלנו. 

אחסון האספרגוס
האספרגוס הוא ירק רגיש ביותר ויש לטפל בו בזהירות מהקטיף ועד להכנתו. אספרגוס מאיכות טובה מזהים לפי צורת הראש הסגורה, הגוף בעל הצורה האחידה, הקצה התחתון הלח והלא-חלול, וצליל החריקה שגבעולי האספרגוס משמיעים בחיכוכם זה בזה. גבעולים רזים הם בעלי איכות נמוכה יותר.

אחסון בבית
הטיפול והבישול של האספרגוס לא מסובך במיוחד: חשוב להחזיק אותו במקרר , מכוסה בנייר מגבת לחה, במיכל בו הוא יכול לעמוד זקוף עם מעט מים. לפני הבישול יש לחתוך את החלק העצי של הגבעול, המקטע הראשון והבהיר. אם האספרגוס עבה מומלץ מאוד לקלף את החלק התחתון. כדאי להשתמש בו בתוך יומיים או שלושה מקסימום.